Lars Danielsson: Liberetto III

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

Den herboende, svenske jazzbassist er en af Nordens helt store, og det uanset om man ser på ham som komponist, bassist (og cellist) eller som kapelmester. Han er en kunstner med adgang til en lyrisk kilde, en kunstner med sans for det melodiske og melankolske og en kunstner med evnen til at sammensætte sublime musikstykker og konstellationer til forløsningen heraf. Han er kort sagt en dygtig håndværker og en troværdig kunstner. Alt dét fremgår af hans øjeblikkelige serie af udgivelser med fællestitlen, Liberetto. 3’eren, som tyske ACT Music netop har udsendt, bekræfter dette. Musikken på albummet er uhyre velkomponeret og dragende, sine steder endog gribende. Den er original, teknisk formfuldendt, kunstnerisk en lise. Alt har Danielsson selv skrevet og arrangeret – om end det er tydeligt i et nummer som Lviv, at han har ladet sig inspirere af den afdøde landsmand, Esbjörn Svensson, og i et nummer som Taksim By Night har ladet sig inspirere af folkemusiktraditionen på Balkan og i Tyrkiet. Alt har ikke desto mindre Danielssons umiskendelige fingeraftryk. Og dét er et meget, meget fint vævet aftryk, som på 3’eren især forstærkes af pianisten Grégory Privats og trompetisten Arve Henriksens bidrag.

*****  /  ACT Music  / 54 min.  /  Også anmeldt i netmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share