Trineice Robinson: All or Nothing

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Amerikanske Trineice Robinson er det, man kan kalde en sen debutant. Hun udsender således sit debutalbum, All or Nothing, i en alder af 40 år. Til gengæld bilder jeg mig også ind, at man kan høre, at hun en jazzsangerinde med livserfaringer i bagagen. I hvert fald er der en tyngde og troværdighed i hendes formidling. Hun fremstår sikker og flot omkranset af sine døtre på kor og en håndfuld meget habile musikere – med pianisten Cyrus Chestnut som den mest afgørende figur. Selv har hun egentlig viet sit liv til at undervise og forske i musik og vokal pædagogik, som det hedder. Hendes primære tilgang til musik er altså akademisk – hun har f.eks. udviklet nogle undervisningsforløb, der hedder ”Sing your soul” og ”Music your story” – men da hun kommer ud af en musikalsk familie, selv skriver musik og selv har to unge døtre, der synger, har hun ladet sig overtale til selv at omsætte sin glæde ved vokaljazz, R&B og gospel til – ja, et album. Så her står vi andre – med et flot album og elleve skæringer, der næsten alle er standards fra den store amerikanske sangbog – det er vokaljazznumre som All or Nothing at All (af Arthur Altman og Jack Lawrence), Come Sunday (af Duke Ellington) og You Taught my Heart to Sing (af McCoy Tyner og Sammy Cahn). Momentvist virker Robinson lidt forceret i sin tilgang til de etablerede standards. Gribende er hun til gengæld, når hun nærmer sig det sakrale i gospelmusikken. Når hun her påkalder sig opmærksomhed, får hun min!

****  /   4RM Music Productions  /  50min

Please follow and like us:

  • 0
  • Share