MUSIKANMELDELSE
Da den islandske komponist og kontrabassist, Bára Gísladóttir – som er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium – i 2020 ”debuterede” – som det hedder på konservatoriet – var det med det monumentale værk, VÍDDIR. Værket er skrevet til så besynderligt et set-up som ni fløjter, tre slagtøjsspillere samt kontra- og elbas. Værket blev bemærket og siden opført flere steder og i sidste ende nomineret til Nordisk Råds Musikpris. Nærværende album med værket, VÍDDIR, er indspillet live under festivalen, ”Dark Music Days” i Reykjavik i 2022. Og det, der – udover instrumenteringen – er så særegent ved værket er, at det er et timelangt stykke uden pause; et stykke, der (a pros pos festivalens navn) igen og igen vender tilbage til sit eget mørke lys. Værket åbner med fem basfløjtenister, der nærmest skriger og aldrig i løbet af den følgende time, antager musikken konventionel karakter. Tværtimod forbliver den lige som klange, der på næsten surrealistisk, filmisk vis skifter karakter, styrke og farve. Men det hele forbliver mørkt og dystert. ”Víddir”er islandsk for ”dimensioner”, og det Gísladóttir (som selv spiller kontrabas) egentlig gør, er, at hun undersøger dybderne, dimensioner og strukturer indenfor klangfladerne. Det er dét, der giver værket dybde. Tre tam-tam’er skaber en sindsoprivende kulmination på et allerede sindsoprivende stykke, og hen imod slutningen tager en enkelt basfløjte bestik af ødelæggelserne og nynner og hyler, for til sidst selv at synke ned i det sorte dyb.
**** / Dacapo Records / 61 min.