Svaneborg Kardyb: Superkilen

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Det er egentlig forunderligt, at den danske duo, Svaneborg Kardyb (der består af pianisten Nikolaj Svaneborg og trommeslageren Jonas Kardyb), med Superkilen blot udgiver sit fjerde album. For så etableret og fasttømret forekommer duoen mig at være, at den kunne have haft dobbelt så mange år og udgivelser bag sig.

Svaneborg Kardyb har ikke bare fra start vundet anmeldernes hjerter, duoen har også vundet publikums – og i øvrigt modtaget hele to DMA Jazz-Awards – efter udgivelsen af debutalbummet, Knob i 2019. Den ene DMA var i kategorien ”Årets nye kunstner”, den anden i kategorien ”Årets komponist”.

Duoen har (med udgivelsen af 3’eren) skiftet selskab og udkommer nu på britiske Gondwana Records, hvorfor hele Europa er blevet duoens hjemmebane. I november kan duoen opleves live i en lang række europæiske lande (heriblandt selvfølgelige Danmark), når den rejser ud og markerer udgivelsen af Superkilen – en titel som nok vil kræve en forklaring alle andre steder end på Nørrebro i København, hvor parken af samme navn er almindeligt kendt.

Svaneborg Kardyb har med de første tre album – Knob (2019), Haven (2020) og Over Tage (2022) samt Live-EP’en At Home (2023) – skabt sit eget særegent minimalistiske og melankolske, akustiske univers, der balancerer midt imellem en moderne form for nordisk jazz og en lige så moderne form for ambient. Med Superkilen står det endda klart, at duoen har valgt at gå i en mere elektronisk retning. Den benytter sig nu af flere synths og effektlyde og af en hurtigere, mere insisterende trommen. Og det udvider spektret fra det ”traditionelt” lavmælte og skrøbelige til det mere intenst pågående. Stadig er der noget næsten meditativt over Svaneborg Kardybs minimalistiske musik. Men fokus er altså drejet fra fokus på det smukt melodiske til det magisk pulserende. Og i den proces spiller Thøger Dixgaard en ikke uvæsentlig rolle. Hans andel i nummeret, ”Cycles”, giver simpelthen udtrykket en ekstra dimension – selv om lydtekniker, Simon Wetterstrøm Mariegaards indsats, i øvrigt (på de andre otte numre) bestemt ikke er at kimse af.

Selv om Nikolaj Svaneborg og Jonas Kardyb med indspilningerne i Karmacrew-studiet på Møn har været tæt på jord, skov og hav, så forekommer musikken på Superkilen mig at være mere luftig end musikken på de tidligere album. Musikken på Superkilen er mere prøvende.

Tættest forbundet med musikken på de tidligere album forekommer nummeret, ”Tvillinger”, mig at være. Det nummer giver mig endda associationer til en anden kunstner på Gondwana Records, den fremragende, polske komponist og pianist, Hania Rani. Måske hun er som en storesøster for Svaneborg og Kardyb anno 2024?

****  /  Gondwana Records  /  40 min.  /  Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share