Hannah Schneider: Ocean Letters

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Der er et fascinerende, internationalt tilsnit over danske Hannah Schneiders nye elektro-akustiske, ambiente drømme-pop-album, Ocean Letters – hendes første album i syv år. Schneiders nye sange og hendes musik suger mig så at sige ind i vatterede landskaber af vellyd, som det ene øjeblik forekommer mig at markere noget helt nyt, originalt og enestående, det andet øjeblik sender mine tanker i retningen af etablerede kunstnere som eksempelvis Agnes Obel. Numre som ”We Will Be the Only Sound in the World”, ”Open Wall” og ”Hey Sister” er minimalistiske, melankolske, næsten sakrale og alle emmer de af autenticitet, stilfærdig insisteren og teknisk / kunstnerisk sikkerhed.

Schneider balancerer således suverænt mellem drømme-poppen og den neoklassiske / ambiente vokalmusik. Og så synger hun sine egne tekster med en besnærende, næsten magnetiske sovekammerstemme, der er med til at give udtrykket som helhed en karakter af noget påtrængende, en nødvendig opvågnen til noget – måske vemodigt, måske løfterigt, i hvert fald betydningsladet. Det kan godt være, at hendes stemme forekommer træt, men som hun selv synger: ”It’s the Season”. Måske synger hun fra en parallel, vedhængende drømmeverden, men det, hun fra det sted og det moment beretter gør hun med fortryllende styrke, snilde og præcision.

De nævnte numre – ja, næsten alle numre på albummet – er gribende. De emmer af sårbarhed og samtidig styrke. Og understreger, at Schneider vitterligt er en unik sangskriver / sanger / musiker på den danske scene. Især hendes evne til at forene sårbarheden og styrken, hendes evne til at bygge bro mellem forskellige genrer og hendes evne til at fortælle om det store i det små (eller omvendt) drager. Letheden og den samtidige tyngde – det  er dén, der gør hendes frembringelser så magnetiske.

Hannah Schneider har i de seneste år især markeret sig som halvdelen af duoen, AyOwA (med Nicolai Kornerup), og halvdelen af duoen, Philip I Schneider (med Josephine Philip). Hun har været nomineret til adskillige danske musikpriser og har som solist optrådt i det meste af Europa og USA – her har hun live-samplet, loopet og skabt legende lydlandskaber på scenen. Og det er selvfølgelig hendes erfaringer fra dette arbejde, hun nu har taget med sig videre. Men på Ocean Letters søger hun også i en mere filmisk retning – inspireret af bogen, ”Havbrevene” (af Siri Ranva Hjelm Jacobsen). Bogen er en brevveksling mellem søsterhavene Atlanterhavet og Middelhavet, der skriver til hinanden om livet i vandet og på jorden – det er de brevvekslinger, der refereres til i sangen, ”Hey Sister” – Ocean Letters’ bedste skæring!

*****  /  Midnight Confessions  /  35 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share