MUSIKANMELDELSE
Den norske singer-songwriter og jazzvokalist, Torhild Ostad, har fundet godt akkompagnement i de to etablerede jazzmusikere – den danske jazzpianist, Carsten Dahl, og den norske kontrabassist, Arild Andersen. Og det er godt. For især Carsten Dahl formår med sine signifikante, sikre og stilistisk klare anslag at tænde lyset i de skygger, den skumring og det mørke, som Torhild Ostad ellers maner frem i noget, der for mig at se og høre har karakter af selvterapeutisk materiale. Carsten Dahl er sanseligt til stede og – formodentlig som følge af egne erfaringer – i stand til at koble sig på materialet, men nok så væsentligt: også at løfte det og tilføje nuancer, der er gribende. Når jeg for eksempel hører sange som ”Lyset fra mørket” og ”Farget glass”, hører jeg et næsten optimalt sammenspil mellem de to / tre. Jeg hører et væld af sorg, smerte og længsel, som på grund af det instrumentale akkompagnement bliver håndterbart. De nævnte numre er efter min opfattelse albummets mest helstøbte. Jeg synes, Torhild Ostad, falder lidt igennem, når hun f.eks. i sange som ”Blått” og ”Stille sorg”, reciterer i stedet for at synge. Men dét får være. Det vigtigste er, at Torhild Ostad har noget på hjerte og med sit materiale og Carsten Dahls og Arild Andersens bidrag har skabt et dybt og vedkommende antal sange, der tilsammen giver et ekstremt lytteværdigt album.
***** / Nya Nor / 45 min.