MUSIKANMELDELSE
Siden den danske jazzkomponist og –saxofonist, Cecilie Strange, debuterede i eget navn med albummet med den deskriptive titel, The Beginning, har hun skabt sig en solid platform – indenfor såvel improjazz som den mere sfærisk komponerede jazz. (Platformen støbte hun sammen med guitaristen, Anna Roemer. De to tilsammen udgør stadig den betagende duo, Kaleiido).
The Beginning udkom i 2015, og siden har Cecilie Strange fortjent modtaget mange roser og priser.
Nu foreligger så hendes femte fremragende album i eget navn, Beech (”Bøg” på dansk), og musikken på dét forekommer mig at være anderledes end på de første fire album. Vel starter det hele bekendt – med et langt luftig soloparti – tilsat lidt let slagtøj, tromme og strygerbas. Først langt ind i nummeret – lidt klaver. Jeg tænker, vi er i skumringstiden – langt inde i en bøgeskov med mystiske og mørke afkroge – selv om åbningsnummeret hedder noget så uventet (og uforståeligt) som ”A Fairytale of a Violin”.
Men allerede med det andet nummer, ”Written in Runes”, er saxofonen trukket tilbage i lydbilledet, der åbnes af lette trommer, en absolut let hvæsen i saxofonen og nogle meget lette anslag på klaver og basstrenge – pludselig tilsat en markant, vokal uartikulation. Med dét nummer – og det følgende, ”Copenhagen – A Love Story”, er vi i andre omgivelser end Cecilie Stranges sædvanlige. Og dog. Selv har hun fortalt, at de seks numre på Beech er ”selvbiografiske” og hver især repræsenterer et sted, der har haft stor betydning på hendes egen livsrejse. Ikke nødvendigvis et geografisk sted.
Konceptet kan for lytteren være lidt svær at koble sig på. Til gengæld fremstår summen af de seks numre som sammenhængende – en suite i seks satser. Og det selvfølgelig både takket være Cecilie Stranges idé og (skitse til) komposition, takket være hendes egen instrumentale indsats. Og takket være hendes dygtige sidemen: pianisten Peter Rosendal, kontrabassisten Thommy Andersson, trommeslageren Jakob Høyer og sangeren Josefine Cronholm. Dén konstellation gør noget sindssygt godt for Cecilie Stranges idé, suite og værk.
Beech er endnu et bemærkelses- og prisværdigt album fra Cecilie Stranges side. Og numrene, ”On the Tip of Sólheimajökull” og ”Skrova Fyr”, de store højdepunkter på albummet.
***** / April Records / 38 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk