Toechter live i Christianshavns Beboerhus

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

KONCERTANMELDELSE

Alt stort starter i det små. Men ikke alt, hvad der er småt, bliver stort. Det dansk/tyske elektroakustiske ensemble, Toechter, som torsdag aften optrådte på intimscenen i Christianshavns Beboerhus – og dermed afsluttede en længere dansk/tysk turné som opfølgning på sit seneste album, Epic Wonder – har imidlertid potentialet til at blive noget stort. Og det til trods for – eller måske netop som følge af – at ensemblet udover elektronik spiller på noget så kammermusikalsk som cello, bratsch og violin.

Marie-Claire Schlameus, Lisa Marie Vogel og Katrine Grarup Elbo spiller det, som sidstnævnte selv fra scenen kaldte ”superdogmatisk” musik. Alle lyde er akustiske og/eller elektroniske samples skabt på baggrund af akustisk-instrumentale lyde – kombineret med lyden af de tres egne stemmer. Samlet set er udtrykket særegent, originalt – et genremæssigt miks af moderne kammermusik og noget, der antager karakter af ambient eller neoklassisk, elektronisk, minimalistisk musik. Men især de tre kvinders stemmer sætter et særegent præg på udtrykket. De tre synger supergodt, synger faktiske ord eller lyde og skaber dermed et intenst, intimt og dragende udtryk, som – når det for eksempel skabes live på en intimscene som den på Christianshavn – bliver magnetisk.

Ensemblet optrådte primært med materiale fra Epic Wonder – numre som ”Sea of Serenity”, ”Me, She Said” og ”Alive, Abloom” – og det var på én gang let at se og høre, at de tre kvinder har deres fundament i den klassiske musik, men også at de både kan og vil tage strengeinstrumenterne og lyden som sådan til nye, gennemkoreograferede lag.

De tre klædte hinanden på scenen, og da de en enkelt gang gik ned blandt de siddende gæster og stillede sig midt i salen med et par meter imellem sig fik både deres instrumenthåndtering, sammenspil og åbne sans for intimitet en ny dimension. Man var som gæst helt utrolig tæt på de optrædende, næsten inde i deres kunstneriske mindset og lydbillede. Ensemblet udnyttede dermed intimscenens potentiale optimalt.

Ensemblet matchede simpelthen spillestedets udtalte ambition om at lægge scene til ”den spirende, eksperimenterende musik”.

Ensemblets optræden fulgte efter en indledende support ved den glimrende, danske singer-songwriter, Mass Amore, som uropførte sange fra sit kommende americana-album, ”History of Violence”. Mass Amore var i sig selv et bekendtskab værd – på grund af sit varme og fyldige guitarspil og især sin sjælfulde, meget mørke vokal. Men efter hendes afmålt depressive optræden trængte man også til et løft, og det gav Toechter i kraft af raffinementer, originalitet og stil.

****  /  Koncert også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share