Sarah Klang: Mercedes

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Sarah Klang. Når jeg hører første skæring, ”Magic Stones”, på den svenske indie-pop-sangerindes nye (fjerde) album, Mercedes, tænker jeg uvilkårligt på danske Jada. Sarah Klang har en stemme, ja, en klang og volumen, der matcher Jadas. Men efterhånden som jeg kommer ind i albummet, går det også op for mig, at hendes revir er et andet end Jadas. Sarah Klangs musik er mere edgy, mere rå og rocket guitarbaseret. Tag bare en sang som, ”Halloween Costume”, og du vil forstå, hvad jeg mener. Musikken er på én gang funderet i rockens tradition for guitarriffs og raffineret med ciseleringer, der vidner om sans for detaljerne.

Sangene, ja, hele albummet er dedikeret til Sarah Klangs ufødte datter, Mercedes. Klang opdagede således under arbejdet med albummet, at hun var gravid, og at det var en datter, hun ventede. Graviditeten sendte Klangs følelsesliv udi et kaos af følelser, og det kunne have udviklet sig til et problem for den unge kvinde, der i forvejen – ifølge eget udsagn – er stærkt neurotisk. Sangtitler som ”Worst Mom” og ”Hospital Window” vidner om, hvad Klangs tanker under arbejdet med albummet kredsede om.

Men kaosset har hun altså formået at vende til en kunstnerisk fordel. Chok og glæde, angst og håb er blevet størrelser, hun snildt får smeltet sammen i sine smukke, synth-drevne sange. Faktisk, siger hun, hjalp arbejdet med albummet hende med at bearbejde det hele – det forestående ansvar, forpligtelsen og angsten for ikke at kunne slå til som mor. Og nu står hun her så – som Sveriges svar på danske Jada, endda britiske Adele og canadisk Feist – med et album, der glimrer med gedigen indie-pop-rock / americana.

Fire gange tidligere har Sarah Klang modtaget en svensk Grammy Award. I alle tilfælde for album / sange, der har udgjort et led i hendes bearbejdelse af en barn- og ungdom, præget af druk, overvægt, mobning og lavt selvværd. Konsekvenserne af mobningen kom igen op til overfladen, da hun pludselig fik en datter i armene – en datter, som (tænkte hun) om få år selv vil kunne risikere at blive udsat for samme form for chikane. Den kunstneriske bearbejdning af de kaotiske følelser gør, at Klang kan gå hen og modtage endnu en Grammy.

Hun har nemlig altid haft en flair for at skrive om og almengøre selvoplevet sorg og skam, ensomhed og tristesse. Det er den flair – kombineret med det musiske talent – der har udløst så mange priser. For debutalbummet, The Milky Way, modtog hun i 2018 en Grammy i kategorien, ”Best Album”. For opfølgeren, Creamy Blue, modtog hun i 2019 to Grammy’er – i kategorierne, ”Best Album” og ”Best Alternative Pop” – plus en IMPALA Award i kategorien ”European Album Of The Year”. For det tredje album, Virgo, modtog hun i 2021 en fjerde Grammy. Det var i kategorien, ”Best Alternative Pop”.

Når regnebrættet endeligt gøres op efter udgivelsen af Mercedes, kan hun sagtens gå hen og blive modtager af endnu en Grammy. Hendes stream-of-conscious storytelling og kompositorisk / musiske sans bærer i hvert fald i den retning. Mercedes er et meget stilsikkert og troværdigt udspil.

*****  /  Pangur Records  /  30 min.  /  Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share