Den amerikanske tenorsaxofonist, George Garzone, er blevet en flittig gæst i København – en jazzmusiker med tætte forbindelser til miljøet omkring Jazzcup i Gothersgade og selskabet Stunt / Sundance. Derfor forekommer det også helt naturligt, at han indspiller for og udkommer på Stunt Records. Dette, hans nye album, Quintonic, har han indspillet sammen med sin næsten jævnaldrene landsmand, tenorsaxofonisten Jerry Bergonzi, og i øvrigt sammen med pianisten Carl Winther, bassisten Johnny Åman og trommeslageren Anders Mogensen. Både Garzone og Bergonzi er kompromisløse kunstnere og eksponenter for ekspressionistisk jazz. Og ekspressionisme får man med Quintonic – især i åbningsnummert, Gargonzola, og slutnummeret, The Gargoyle Returns. Begge er krævende improstykker i hæsblæsende ridts på tenorerne. Stykker, som helt sikkert har været sjovere at spille, end de efterfølgende er at lytte til. Denne anmelder foretrækker klokkeklart den stilfærdige ballade, Crystal Ball, som emmer af sendrægtighed og sindsro, og som vidner om et sammenspil af superb karakter.
*** / Stunt Records / 45 min.