Kalaha + Hilal Kaya with Aarhus Jazz Orchestra: Tutku

Please follow and like us:

• 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Kalaha er en forunderlig konstellation bestående af to elektroniske musikere – Mikael ”Spejderrobot” Elkjær og Jens ”Rumpistol” Christiansen – og to jazzmusikere – Niclas Knudsen (guitar) og Emil de Waal (trommer). Konstellationen blev på Strøm festival i 2013 sat sammen i en éngangs-improvisationskoncert, men de fire musikere fandt grundlag for mere og har siden spillet flere koncerter, udgivet flere album og modtaget flere priser for deres musik.

I de senere år har de fire arbejdet sammen med den dansk/tyrkiske sangerinde, Hilal Kaya – det samarbejde udvides markant på Kalahas nye album – og så introduceres til og med et samarbejde med big bandet, Aarhus Jazz Orchestra.

Albummet, Tutku, rummer ni sublime sange / musikstykker, der æstetisk / genremæssigt kan betegnes som et cross over mellem moderne fusionsjazz, psykedelisk (anatolsk) artrock, folk, disco og synth-pop. Og det er altså et cross over, der er dynamisk, organisk og dybt fascinerende.

Kalahas musikprofil styrkes således bare af sangerindens vuggende vokal og af de stilsikre arrangementer og big bandets fylde. Tutku er uhyre vellykket, sangene og musikken magnetiske – selv om jeg ikke forstår tyrkisk – jeg bliver draget af dramaet, af det tekniske niveau og af den kunstneriske kant og nerve. Især bliver jeg grebet af dramaet i de sammenhængende to første skæringer – det instrumentale ”Tutku” og det vokale ”Cok Küstüm” – og af det medrivende ”Disko Yolu”, der både rummer elektronisk musik og guitarbaseret fusionsjazzrock – oven på et groovy lag af anatolsk sang og musik. Samarbejdet mellem Kalaha, Kaya og AJO fremstår simpelthen vellykket – naturligt, let og innovativt.

Og innovativ – det er netop hvad Kalaha er – en konstellation, der beredvilligt og med åbent sind søger nye, uoplyste (lyd)landskaber og bygger bro dertil.

*****  /  April Records  /  42 min.  /  Også anmeldt i musikmagasinet Gaffa

Please follow and like us: