Bévort 3: Northbound

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Den danske jazzkomponist og -saxofonist, Pernille Bévort, har i de sidste tre årtier været en markant figur på den danske jazzscene. Alle med et rimeligt forhold til scenen kender hende – kolleger såvel som publikum – men stadig, vil jeg hævde, er hun ukendt i bredere kredse. Og det selv om hun notorisk er dygtig og fortjent både har modtaget anerkendelse, priser og prestigiøse nomineringer. Hun har f.eks. fire år i træk været nomineret til en Danish Music Award Jazz og modtog i 2022 prisen i kategorien ”Årets Orkester” – netop med Bévort 3. Hendes ”problem” er nok det simple, at hun ikke særskilt stikker ud og gør væsen af sig, men bare – stille, roligt og vedholdende – bliver ved med at skabe, samtidig med at hun insisterer på håndværksmæssig og kunstnerisk kvalitet. Det er dét – kombineret med en tiltagende rutine og ro – der i de seneste år har sat sig så tydelige spor i hendes musik. Mener jeg. Derfor er det efterhånden også blevet med spændt forventning, jeg sætter nye plader fra hendes side på.

Den nyeste, Northbound, er skabt ud af en inspiration hentet i den nordiske natur, i de skiftende årstider og i de følelser og indtryk disse har afsat i Bévorts søgende sjæl. Og så har hun skabt et facetteret, farverigt og sanseligt bombardement af vellyd – sammen med kontrabassisten Morten Ankarfeldt og trommeslageren Espen Laub von Lillienskjold. Under en første aflytning kan jeg ganske vist blive ramt af et savn – jeg savner et harmoniinstrument. Men efterhånden som jeg fordyber mig i albummets ti originale kompositioner, åbner der sig lag og lydlandskaber, der ligger hinsides det teknisk konstruerede. Bévort og hendes trio åbner egne og f.eks. også undertegnedes hjerte med  en dynamisk energi, et vemodigt nedtonet og skønt, omskifteligt og forunderligt udtryk, der både rummer et friskt swing og et uigennemtrængeligt mørke. Det er de kontraster, der gør Northbound så, ja, kontrastfyldt. Bedste nummer er efter min mening ”Strolling in June” – det af albummets lettere tilgængelige, melodiske og klart nordiske lyspunkter.

****  /  Eget selskab/Gateway Music  /  43 min.  /  Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share